İş Yaşamında Beklentileri Yönetmeyi Öğren, Mutlu Ol!
Mutlu olmak istiyor musunuz? O halde beklentileri yönetme konusunda kendinizi geliştirin. Beklentilerin karşılanması veya beklentilerimizden fazlasını elde etmek hepimizi mutlu eder. Bunun tersi de yani beklentilerin karşılanmaması veya beklentimizden azını elde etmek de mutsuz.
Konuya etkileşim içinde olan bireyler olarak bugün yaşadığımız toplum içinde (aile, iş yaşamı, sosyal çevre vb.) hepimizin kaçınılmaz olarak başkaları üzerinde beklenti yarattığımızı söyleyerek başlayalım. Çoğu zaman bunun farkında olmayarak yapıyoruz bunu. Beklenti yaratıyor ve etki yarattığımız kişilerin motivasyonlarını farkında olmadan düşürüyoruz.
Peki bu beklentileri nasıl yaratıyoruz? Çok basit! Bazen konuşarak, bazen konuşmayarak, bazen hareket ederek ,bazen etmeyerek, kısacası var olmamız başkalarının üzerinde bir beklenti yaratmamız için yeterli aslında.
Yaşayan bir birey olarak varsanız ve başkaları sizin farkınızda ise bir süre sonra beklenti yaratmaya başladınız demektir.
Sıkça karşılaşılan iki örnek üzerinden konuya biraz daha açıklık getirmek istiyorum.
Diyelim ki evlisiniz ve çalışıyorsunuz. Patronunuz sizden son dakika bir işin yetişmesi konusunda desteğinizi istedi. Doğal olarak mesaiye kaldınız. Bu durumda evde bekleyen eşinizi bilgilendirdiniz ve saat 20.00 gibi evde olacağınızı söylediniz. Gel gelelim işiniz saat 22.00 de bitti ve 22.30 da eve vardınız. Eşiniz kapıda sizi nasıl karşılar? A. Mutlu B. Mutsuz
Mutsuz bir ifade ile karşılaşmanız çok olasıdır. Aslında yorgun olan ve mesaiye kalan sizsiniz. Peki sorun nedir? Tahmin edebileceğiniz gibi sorun beklentilerin dışında bir sonuç ile karşılaşılmasıdır. Peki bu beklentiyi kim yarattı? Tabi ki siz. İlk olarak gecikeceğinizi söylediniz ancak ardından gelen gecikme ile ilgili bir bilgi vermediniz. Eşiniz belki de sizin için endişelendi. Peki olayı tamamı ile yeni baştan yaşasaydınız beklentiyi doğru yönetmek için hangi adımları farklı yapardınız?
İkinci örneğimiz, patronunuz sizden yarın sabah yapılacak toplantı için bir sunuma ihtiyacı olduğunu ve bunu sizin hazırlamanızı istedi. O an vaktiniz var fakat sunum konusu ile ilgili bir fikriniz yok. Hiç düşünmeden EVET dediniz. Ardından patronunuzdan kısa bir ön bilgi aldınız ve başladınız hazırlık yapmaya. Gel gör ki sunumun içeriği tahmininizden fazla zaman alacak. Bu durumda ya kaliteden ya zamandan fedakarlık etmeniz gerekecek gözüküyor. Ne yapardınız? Bunu bir düşünün. Olasılıklar ve sonuçlarına baktığınızda sonuç mutlu veya mutsuz bitebilir bu tamamen beklentiyi nasıl yönettiğinize bağlı olacak.
İş yaşamında başarılı liderler ve yöneticilerin en büyük yeteneklerinden birinin beklentileri yönetmek olduğuna inanıyorum. Güçlü Liderler ekipleri üzerinde yarattıkları beklentileri iyi bildikleri gibi üstlerinin beklentilerini de yönetme konusunda oldukça yaratıcı ve yeteneklidirler.
Beklentileri yönetmek derken yanlış bir mesaj veriyor olmayalım. Bu her şeye ve herkese EVET demeniz anlamına gelmez. Bazen beklentileri yönetmek için HAYIR demeniz de gerekir.
Bu o kadar da zor bir iş değildir. Bunun için kendiniz üzerinde farkındalığınızın yüksek olması ile işe başlamanız gerekir. Ardından ekiplerinizin yetenekleri, kapasitesi hakkında farkındalığınız ve sonra da üst yönetim ve pazar gerçekleri üzerindeki farkındalığınızın yüksek olması gerekir. Bu şekilde neleri başarabileceğiniz hakkında doğru beklenti yaratabilirsiniz. Beklenti yaratıp karşılayamamak kendinizi de strese sokacağı için stres yönetiminin de en önemli noktalarından biri beklenti yönetimidir.
Yazının sonuna doğru bir konuyu daha açıklığa kavuşturalım beklentileri yönetmekten bahsederken sanki hep başkalarının beklentilerini yönetmeniz gerektiği gibi bir algı oluşmasın sakın. Beklentilerini yönetmeniz gereken ilk kişi SİZSİNİZ!
Bu yazıyı okuduktan sonra kendinizde halihazırda oluşmuş olan beklentileri ve etrafınızda yarattıklarınızı fark etmeye başlayarak işe başlayın. Fark ettikçe zaman içinde yönetebileceğinizi de keşfedeceksiniz.
Murat Bektaşlar
SmartCare
No Comments