Mükemmel İletişim İçin Dinlemeyi Öğrenin!

Posted by | No Tags | Diğer | Mükemmel İletişim İçin Dinlemeyi Öğrenin! için yorumlar kapalı

Konuya önce dinlemek üzerine söylenmiş birkaç söz ile başlayalım;

Söz söylemek için önce duymak, dinlemek gerek, sen de söze dinlemek yolundan gir.Mevlana
Güzel konuşmak için tek bir yol vardır, dinlemeyi öğrenmek. Christopher Morley
Başkalarını inandırmanın en iyi yolu, onları dinlemektir. Dean Rusk
Dinlemek düşünmeye, konuşmak düşünmemeye yol açar. Edward Gibbon
İyi dinleyici olmak kolay değildir. Uzun süre ilgilenmiş görünmek, kaşları çok yorar. J. Goodsell
Neden iki kulağımıza karşılık bir dilimiz var? Çok dinleyelim de az konuşalım diye. R.Diogenes

İster lider ve yönetici , ister çalışan, ister bir eş, ister anne baba, ister arkadaş olun dinlemek yaşadığımız sürece geliştirmek için üzerinde durmamız gereken en önemli yeteneklerden biridir.

Peki gerçekten dinlemek ne demektir?.Türk dil kurumunun sitesinde dinlemek,
İşitmek için kulak vermek.Birinin sözünü, öğüdünü kabul edip gereğince davranmak olarak açıklanmaktadır.
Evet dinlemek kulak vermek demektir ancak bunu sadece kulaklarımız ile değil gözümüz, beynimiz ve kalbimiz ile de yaparız.
Yaşantınız içinde “Beni duyuyorsun ama dinlemiyorsun” cümlesini pek çok defa duymuş hatta siz de kullanmış olabilirsiniz.Bu kısa söylem aslında dinlemenin duyma eyleminden daha fazlası olduğunu bize anlatmıyor mu?

Kelimelerden fazlasını dinleyin

Gerçekten dinleyen kişiler söylenen kelimeleri duymaktan fazlasını yaparlar.Konuşmacının ses tonunu ve vücut dilini de yorumlarlar.Bu özellikle iletişimin duygusal yönden tam olarak sağlanması için çok önemlidir.Eğer dinlenmek istiyorsanız dinlemeyi öğrenmeniz gerekir.
Birini gerçekten,dikkatle ve tamamen dinlediğinizde sadece kelimeleri duymazsınız duygularını da duyarsınız!
UCLA Üniversitesinden Dr.Albert Mehrabian’ın duygusal mesajların iletilme dereceleri üzerine yaptığı çalışmalar 100% iletişimin aşağıdaki oranlarda gerçekleştiğini  ortaya koymuştur.

  • 7 % konuşulan kelimeler
  • 38 % söyleme şeklimiz ve ses tonumuz
  • 55 % yüz ifadelerimiz ve vücut dilimiz

Bu da demek oluyor ki kelimelerin bize ifade ettikleri iletişimin tam olarak sağlanması için yeterli değil.

Yüz Yüze İletişimi Tercih Edin

Gelin şimdi iş yaşamında iletişimde en fazla kullanılan 3 yöntemi ele alalım.
E-Posta ile iletişim…Kelimeler VAR, 🙂 gibi 🙁 ifadelerle limitli bir yüz ifadesi VAR , ses tonlama YOK!
Telefon ile iletişim…Kelimeler VAR,Tonlama VAR,Vücut dili ve yüz ifadesi YOK!
Yüz Yüze İletişim…Kelimeler VAR,Tonlama VAR,Vücut Dili ve yüz ifadesi VAR

Sizce karşınızdaki kişiyi  hangi yöntem ile gerçekten dinleyebilirsiniz? Sizce hangi iletişim yöntemi işyerinizde ve özel yaşantınızda daha iyi anlaşılmanızı sağlar?Tabi ki YÜZ YÜZE İLETİŞİM!.O nedenle iş yerinizde yan ofiste bulunan meslektaşınıza elektronik posta göndermeyi bırakın ve gidin konuşun, hem yürümüş olursunuz 🙂 hem de mükemmel bir iletişim için güçlü bir adım atmış olursunuz.

Bu nedenle günümüzde teknolojik olarak Telepresence,Webex,Hangout,SKYPE,FaceTime gibi görüntülü görüşmeyi ve toplantı yapmayı sağlayan sistemler,yazılımlar,uygulamalar hayatımıza girmiştir ve kullanımı gün geçtikçe artmaktadır.Bu şekilde karşınızdaki kişiyi daha iyi dinleyip duygularını da anlayabilirsiniz. Özellikle uzak mesafe olması durumunda bu tür teknolojik çözümleri kullanmayı tercih edebilirsiniz.

Dinlemenin size kazandıracağı bazı faydalar
  • Dinlediğiniz kişiye önem verdiğinizi gösterir ve hissettirirsiniz,
  • Saygı ve nezaket hissi uyandırırsınız,
  • Dinleyen kişinin güvenini kazanırsınız,
  • Empati yaparsınız. Bu karşınızdakinin bakış açısından durumu anlamanızı sağlar,
  • Bilgi alırsınız,
  • İlişkileri geliştirirsiniz,
  • Destek veriyor olursunuz,
  • Kredibilitenizi arttırırsınız,
  • Hedeflerinizi daha kolay gerçekleştirirsiniz…

Sessizleştiğinizde daha fazla duyarsınız.Tüm iyi görüşmeler iyi bir dinlemeyle başlar.Konuştuğunuzda zaten bildiğiniz birşeyi tekrar edersiniz.Eğer dinlerseniz yeni bir şeyler öğrenebilirsiniz.

Gerçekten dinlemenin bir parçası da karşınızdakini dikkatle dinlediğinizi göstermenizdir.Bunu bir çok farklı şekilde yapabilirsiniz. Örneğin duyduklarınızı ve duyguları yansıtmak iyi bir yöntemdir.Bu konuyu ileri ki yazılarımda detaylı paylaşıyor olacağım.

Etkin dinlemenin başlarda o kadarda kolay olmayabileceğini söyleyerek tamamlayalım.Bunun için yapmanız gereken sadece PRATİK YAPMAK!

Unutmayın!Mükemmel liderler ,yöneticiler aynı zamanda mükemmel bir dinleyicidirler.Herkes anlaşılmak ister.Siz de! Anlaşılmak için ilk yapılması gereken ise dinlemektir.

Haydi şimdi en yakınınızdaki kişileri nasıl dinlediğinizi keşfedin ve bu yönde kendinizi geliştirmek için geri bildirim alın.
Murat Bektaşlar
SmartCare


No Comments

Comments are closed.